Sunday, March 7, 2010

First time memblog. hehehehe. iski ku ne.

EXPERIENCE KU YANG DETAIL UNTUK BCTA.(mun ia buring buleh dikatakan spam ne)
Since aku nada keraja(ada pulang) aku kan mencubalah memblog ane. Ane si Dino.

BCTA fasa dua is all about proper kawat training for the national day and since me and yamin plus friends joined BCTA under the title belia, we had to train for 3 weeks lead by the tentera udara men. Training was hottttt but fun. Lawa wah if kami semua bekawat and rata cara tane bejalan. Iski ku time atu. Track suit then kana bagi arah kami warna hijau muda. Lawa pulang warnanya tapi saiz basar. Semua urang nda ngam saiznya. Yang badannya kurus karing dapat L. Tapi syukurlah sal at that time aku dapat dua dah baju free sal aku ikut fasa satu from which aku kana bagi tracksuit warna merah mebara.
22 aribulan ialah tarikh start camping luar rumah for belia yang ikut fasa 3. Macam2 ku bawa untuk seminggu camping including bantal(and bau nya yang menyenangkan), sependet(6 or 7 pasang), sleeping beg, baju and seluar sports dan sebagainya. On that day hanya ada satu perkataan yang buleh mendescribe suasana hari atu. Chaos. Solon kali punya pasal bah. Firstly aku ke sekulah sama c heng kononnya kan ngantar hecas. Tapiiiii salah hecas kami. Then ngambil kawanku c pijul dari rumahnya and vroom tarus ke perkampungan sukan. Thank You heng and congrats dapat kraja.
That day bersambung dengan kedatangan urang2 dari Kuala Belait, Temburong and Tutong. Aher deorang datang ah. Reporting time pukul 9 deorang datang kul 1030. Janji melayu tah banar. Then briefing. The briefing which i totally forgot about was completely and utterly useless. Period. Sal alum jua kami dapat bilik and simpan barang kami. Kami then had lunch and sembahyang zohor ramai2. Pastu malangnya briefing lagi pi at atleast yang ane siuk. Kami kana bagi ceramah uleh pakar namanya cikgu haji(nda salah kulah ia haji) Aliyusri. Ceramah nya personally aku rasa sangat berguna. Macam2 info dari experiencenya yang ia pakai untuk menyampaikan ceramahnya. I like toh. Nama title motivational talknya ‘NEGARA KU’. It was excellent sampai aku nda terasa wah 2 and a half hours ia beceramah.
Only then kami kana bagi kunci. Kami kana bagi like 15 mins untuk siap masuk bilik, mandi, pakai baju cara melayu and off we went to SOAS mosque to do our maghrib prayers and membaca doa kesyukuran sempena hari kebangsaan. It was crazy deorang punya time limit ah. Yang nada-nada wah. Pi at least aku dapat masuk ke masjid SOAS which was my first time. Urang Brunei apakan aku ane. Tsk tsk tsk. Selesai sembahyang from which aku first time becakap sama c Haji Zul kawan c yamin yang sering ia panggil aku by, kami balik ke perkampungan sukan and tarus tukar baju sal kan buat last minute kawat atas arahan jawatan kuasa tinggi sal kawat kami pada hari sabtu sebelumnya nda memuaskan hati. Alhamdullillah malam atu lawa sangat sangat kawat kami. Bangga ku malam atu. Then makan malam kul 10 and then ke bilik.
Oh yeah, aku lupa introduce character yang memainkan peranan penting daam BCTA ane. Namanya ashraff pi kana panggil ‘wan’ and ia sukarelawan untuk mengjaga kami for national day only. Hari atu kami dah puas kana teriaki uleh ia untuk mengambil kunci bilik, time briefing in which kami kana suruh diam balik2. Malam atu aku bagas mandi and kan tetidur udah. Bilik ku aku share sama David(Tutong), Jimy(Tutong), Yusof(KB), Alvin(KB) and Shahrin(KB) yang bernombor 201. Kan tidur dah kami then ada tia ia beteriak-teriak suruh buka kunci pintu kami ah. Gila, mental wa kawan2 ku ah. Pastu cam nada gi tu tanyanya or should i say teriakinya ”SUDAH KAMU TIDUR?” “BANAR KA INDA TIDUR ANE?”. Aku lupa mention yang eventhough ia lelaki, ulah nya lembut sikit. Sorry wan if kau tebaca ane even if chances kau tebaca blog ane one in a million. Iatah cuba kamu bayangkan kana kacau leh Pundan time kau kan tidur bagas seharian buat activiti. Gila. Aku diam2 pulang tapi kawan2 ku atu bah abis deorang memaki hamun c wan. Semua kali mengikut gaya P-nya supaya nyaman hati deorang. Ketawa ku mendangar impersonation deorang atu. In fact, kedengaran wah semua lelaki arah flat atu memaki hamun, menghina, mengucap and mempersendakan ia. Pi akhirnya tidur aku jua...even if esuk paginya kul 4 kana teriaki lagi sekali uleh si wan untuk bangun. And aku lupa mention aku tidur pukul 1 dimalamnya.
23 February 2010
Bangun pagi tarus mandi tapi inda pakai sabun. Mangapa kamu tanya? Salllll tinggal wa sabun. Antah cemana aku tetinggal sabun. So ertinya malam sebelumnya and pagi atu aku mandi nda besabun. Baik jua nada badas and lain2 fungi rah badanku ane. Kami pun then memakai tracksuit hijau plus seluarnya plus gloves plus tupinya and berangkat ke surau lu untuk sembahyang subuh. Nda ramai lah yang ikut sal nda ‘fit’ aku assume lah, meaning alum bangun dari tidur rohani deorang even if badan dah bergerak ke surau. Selesai sembahyang and breakfast, kami pun berangkat ke yayasan. That day hujan so semua urang gembira sangat sangat. Persembahan kawat kami pun sangat sangat lawa sampai kana bagi standing ovation(lurus ka ejaannya ah?). Abis kami bekawat, kami pun balik kononnya kan sambung tidur buttttt c wan sama ajk2 yang inda berperikemanusiaan(over) menyuruh kami ke dewan untuk briefing. Kami pun kana tempatkan ke daerah yang patutnya kami aga. Yang ke Tutong lelakinya Aku(BM), Yamin(BM), Amin the ketua kampong(BM), Zulkhairi(kawan yamin) aka ustaz(BM), zulfakry aka aji(Temburong), Dzul(BM), Irfan(Temburong), Rushdidi(Temburong), Hadi aka meme(BM), Hamdillah(BM), Yussof(KB), Sarwin(BM), Azizan(KB), Charles(KB), Azmierul(KB), Majid(KB), Nicholas(KB), Bob(BM), Uping(KB), Faisal(BM), Danial(BM), Faiz aka bilal(BM) and Edmond(KB).
Patang 23/02/2010
Kami sampai ke ‘resthouse’ kami which was a one storeyed house. Kami mengampaikan beg dalam rumah and then tarus chow ke dewan kemasyarakatan. Sana tejumpa kami bini-bini belia yang kana hantar ke Tutong sama kami. 12 urang ganya and aku lupa nama some of them sal deorang sangat pendiam and pasat deorang blend in rah backgroung sampai aku nda sadar deorang ada di sana. Possibly aku teignore deorang sal ada dah dangan ku becerita which includes Yamin, Zul, Faisal, Danial, Faiz and Amin. Anilah urang2 yang ku rasa aku paling banyak cakap sama. So moral paragraph ane ialah aku nda tau nama semua kontingen belia bini-bini yang ke tutong. Sorry. Hehehehe
Patang atu kami belatih kawat dalam keadaan yang sangat panas. Maklum, hari sudah petang. Basically sama lah jua kawat ane sama kawat for hari kebangsaan tapi mesti cakap ‘up’ saja. Lapas atu kami makan rah pusat Belia where aku jadi dinner lady (since ia malam) iaitu aku di tugaskan membagi nasi. Urang lain incharge membagi ayam and so on. Yang dapat ku pelajari malam atu ialah bini2nya sekubit ganya nasi deorang. Iatah time aku membagi nasi rah deorang balik2 ku bising lah mananya deorang ‘cukup tu wah?’ or ‘bediet kau ka?’. Si yamin tau tu mengapa kalilah and i think ia ada something to do with kalau makan nasi bagi jubur basar. Luruska tu?

Then balik tarus ku mandi. Entah mengapa aku mau mandi awal tapi baik jua lah. Wait. Ahh. Now i remember. Sebelum kami ke Tutong mama ku ada membagi sabun. Hahahahaha. Iatah aku begagas kan mandi. Alhamdulillah segar jua rasa dan bau badan ku. Malam atu kami tidur rah ruang tamu pasal di bilik kami nada airconditioner. Kami angkat semua katil yang ada and ampaikan rah bilik tamu. Yang tidur di sana aku, amin, paiz, aji, uping, faisal, ustaz zul, yamin and danial. Ada pulang kelompok lain yang tidur rah bilik tamu atu tami kami inda betamu at first sal alum kenal iaitu urang2 belait si charles, nicholas, majid, azmierul sama edmond. Yang lain tidur rah bilik yang ada katil sendirilah.batah kami mencuba kan tidur tapi...ndamau. Since tidur nda mau so kami resort to beulah lah and mengacau urang for eg kacau si yamin by balik2 panggil namanya sampai ia manjawab(more likely menyumpah), kacau si ustaz pasal si hanim which was gf nya(handal jua imam2 sekarang ane...pandai tia udah begf), kacau ustaz pasal bantal buruknya( siuk mengacau malam atu), mendangar si amin iaitu ketua kami mengacau si Uping yang basar sikit badannya and lemah-lembut sikit. Siuk pulang mendangar si Amin mengacau si uping tapi yang inda siuknya ialah melimpang between si amin and si uping. Kalau si amin mangacau, si uping ane kan mengampas si amin balik. Dalam lebih kurang 3 occasion kepalaku yang kana ampas sal si uping malas bediri so ia ampas ja kami dua. Inda pulang sakit ia mengampas tapi ia mengampas was macam ia menstroke muamu. Caranya menstroke muka lagi lembut. Naik segala buluku. Iatah ku pindah malam atu. Akhirnya barutah ku dapat tidur. Tapi conclusion malam atu ialah si uping atu ‘P’ macam si wan and siuk lah di kacau.
Aku lupa mention yang kami kana suruh hafal satu lagu patriotik. Ane liriknya.
Disini kami dilahirkan
Disini kami di besarkah.
Tanah air ku makmur aman
Kurnia dari Tuhan

Taat setia janji kita
Berdaulat raja dan ugama
Segera membangun maju jaya
Budaya nusa bangsa

Pancaroba....kita gempur
Musuh bangsa....kita tempur
Biar jasad bertabur
Berjuang jangan mundur
Namamu kian masyhur

Sumbangkat bakti kita semua
Bersatu padu penuh setia
Tanah air ku makmur jaya
Kekal selamanya.

Atu saja yang ku ingat. Lurus ka min? Kami kana bagi less than 24hours untuk hafal lagu atu. So outcomenya pada 24/02/2010 hancurlah.
24/02/2010
Kami berkawat dalam keadaan hujan(alhamdulillah) and time nyanyi ckp ajk kami menyanyi macam untuk diri sendiri saja. Infact aku admit yang aku lupa wah lirik ah. Padahal aku jua yang dimalam majal menyanyi saja sampai kana sumpah leh si yamin.(aku nda tau mengapa ia menyumpah ganya kerajanya. Hahaha)
Pas siap kawat rah dewan, kawat lagi rah pekan Tutong and lapas siap kami kana antar ke pantai untuk bersedia kan kawat lagi. Kami kana bagi makan and ada satu kueh atu nyaman wah. And manis. Si yamin pun cakap nyaman and then malangnya ia tambah lagi ‘nyaman pulang tapi bagi jubur basar’. Semua makanan ka membagi jubur basar? Iatah kejadian punggung ku ne? Mati eh. Kami sampat mainkan si zul sal everytime makanan makuk mulutnya batah ia mengunyah. Iatah ku kira kan and since hari atu kami mainkan ia lah.
Then bekawat lagi dari pantai sampai ke masjid penanjong. Kawat kami ikut lagu barney. Bunyinya cemani. Kri nana kri. Kri nan kri. Kri nan kri nan kri nan kri. La la la la la la la la la la laaaaa. Kri nan kri nan kri nan kri. Dalam irama lagu barney lah ah. Urang yang mengajar kami kawat malu wah, iatah everytime kami melintas sekulah kami kana suruh nyanyi lagu patriotik supaya hilang malunya. But then time kami menyanyi lagu patriotik atu ada ku tedangar kanak2 skulah cakap ‘kesian jua kamu ane eh’. Tau ya yang kami inda ikhlas menyanyi lagu ah. Patangnya kami kana bagi ceramah leh haji jumat iaitu ketua kampung Penenjung. Presentationnya macam report wah. Ia ex cigu so cara ia beceramah pun macam mangajar ie balik2 ia merepeat and tanya if paham or inda. Buring. Then ketua PERDA membagi ceramah. Bulehlah daripada haji jumat atu. Hahaha. Balik rumah kami besiap kan sembahyang + bedikir but sebelum kami jalan ada tia parents ku. Aku pun balik. Rupanya malam atu deorang kana ceramah 3 jam. Untunglah aku balik.
25/02/2010
Dah siap test time pagi dari pukul 8.30-12.00. Balik rumah lipat baju ku and yamin. Si yamin bekirim mencuci bajunya so aku cucilah dimalam. Alasannya spendetnya tinggal satu ja and ia bawa empat ja untuk seminggu camping. Panat ta banar. Pi nda apa2 lah. Aku kan jalan ke Tutong pi mama ku suruh singgah lu sal sepupu sekali ku meninggal. Barat tarus hatiku kan sambung camping. Bek jua ada alasan kukuh iaitu baju si yamin. Patang aku sampai pukul 4.00pm ++ and rupanya aku miss aktivity games time pagi and patang. Deorang siap dah menolong mengutip sampah rah kawasan pantai and mengemas kawasan rumah seorang penghuni kawasan penenjong. Handal deorang atu. Malam kami bedikir. Happy ku time atu sal sampai jua hajat ku kan bedikir. Berapa tahun dah ku inda ikut bedikir. Siuklah malam atu sampai sarut suara ku. Ada gi urang hal ehwal masjid mengajar kami lah sikit irama lama time bedikir. And also kami tejumpa cikgu Saiful yang pernah menjaga kami time PRYNSA. Ia gtau yang ane ia dah ada anak seorang and ia keraja rah BSP. MIN, OMEN TU MIN UNTUK MENGAMBIL BSP. Hahahahaha.
Kami mengantuk and suara sorang2 macam baru puberty meaning karau. Kana bawa tah kami untuk memecah ais yakni sesi suai kenal. Lurus ka inda tu apa yang ku buat atu. Siuk jualah time malam atu. Ada jua yang menangis, ada yang berani confess besigup, ada yang komplen sal jamban nda be air, si uping menangis lah pi lupa ku pasal apa and mostly kenal lebih baik sikit lah urang2 yang jarang becakap. Then kami ketandas and by the time masuk balik ke bilik perkumpulan, ada tia sesi peluk memeluk. Antah nda ku tau mengapa pi ok jua lah sal aku pun join saja tia. And the thing is at that moment terasa tah ku yang sorang2 inda lagi ambung and diam2. Semua macam friendlly. Yang mukanya ganas pun masih stay ganas pi makin becakap lah. Bini2nya nda ku tau mengapa deorang menengis. Yang ku ingat si yamin mana ikut tu time kami hugging atu. Di luar ya. And on the way balik laju ia bejalan. Aku assume ia anti social sama grumpy lah malam atu. Pi esuknya ok tia ia.
Malam atu kami jalan kaki ke resthouse. Halfway there belari tia si Yussof. Takajut kami. Kami buring and batah dah inda belari so kami pun ikut. Sampai rumah barutah ku kana bagitau yang si Yussof lari sal ia ‘tenampak’. Paham ka? Mun nda paham usahakanlah sendiri. Pi malam atu aku high so aku nda kisah lah pasal hal-hal cematu. Arah rest house atu kami pun start main game. Nda ku tau namanya game atu tapi siuk. Thank you AJK Hilmi sal mengajar kami game atu. Walaupun ia mula-mula serious saja mukanya rupanya very cool and sporting. Kami manipulate game suci atu dengan bertarus makanan yang deorang manangkan tadi ie gula-gula, coklat and roti. Game ane kana isytihar halal uleh ustaz kami sendiri and ia pun main malam atu. Main pointnya siuk lah malam atu. Mula-mula manang basar wah imamnya, nyaman ketawanya. Keluar tanduk nya sepasang and ekor. Tapi pas ia kalah, kembali tia ke jalan yang betul. Hahahahaha. Then aku ngalih so kami rah katil and aku ada jua lah kacau si yamin. Ada ya menjawab pi macam menyumpah jualah bunyinya. Aku ketawa ja. Siuk wah sama kawan ane. Then inda lama keluar si amin and ia pun minta toong buat speechnya untuk majlis penutup pagi karang. Baik jua ada AJK Hilmi sal ia born-leader wah. Dari damit dah ia jadi ketua macam-macam perbadanan including MP. So ia ja yang truly menolong si amin, aku sama ustaz zul macam berpura-pura jadi useful sajalah untill suddenly mataku tetutup and aku tertidur kerana mendangar melodi tidak indah dengkuran si uping. Hahahahaha.

26/02/2010
Last day rah Tutong and then kami ke games village sampai 28th. Pagi atu semua bangun aher sebab kami tidur start kul 3 am. Bangun pagi, cuci muka, barus gigi and kami off ke masjid penanjong untuk merasmikan hari terakhir kami di Tutong. Aku realise yang aku start day becakap sama urang2 yang aku mula2 inda biasa dengan. Siuk lah deorang atu banarnya. Lapas abis kami balik and mandi untuk sembahyang jumaat. Seperti biasa time khutbah kami tidur except aku yamin and ustaz zul. Kuat iman kami. (amin). Then kami balik ke Games village.
Panjang post ku ane... tapi its only because aku masih lagi terasa wah what i felt during those times sampai excited ku as aku memberitau every detail yang ku ingat. It soothes my soul. Apakan tu. Then time belia yang bergerak ke KB, Temburong and BM alum sampai kami pun belatih cheers. Firstly aku pikir cheers ane mengarut and nonsense wa. Then malam tiba lapas kami makan and kami buat cheer off. Cheer kami rugged and very strong tapi bini2nya mau labih2 wa (i have to say). Deorang mau cheer kami precise and very accurate. Then lapas KB membalas kami dengan cheers bertalu-talu barutah semangat kompetetive kami keluar. Unique giler wa cheers deorang. Ada pancing cheer and goyang cheer at first. Pastu macam2 keluar macam star wars cheer and yang paling berani sekali ashraff cheer where deorang mimic secara open gaya lemah-lembut si wan untuk menyuruh diam. Cali berabis sampai si wan pun ketawa ayu wah.
Patang atu secara tiba2 si yamin hilang sal ia balik. Not actually ia hilang tapi kami tetinggalkan ia sal kami kan masuk bilik. Hehehe. Sori min ah. Then barutah ku terasa lah si yamin nada sal ada tia masa where aku inda becakap sama urang and biasanya aku cakap sama ia sal ia cam always open to talk to. Tapi since aku bukan emo aku blend lah sama urang KB and rupanya deorang baik2 lah eventhough muka deorang ganas2 and bibir lagi hitam sal besigup saja and deorang baru year 9 which is form 3. Gila deorang atu tapi baik2 hati deorang lah(at least arah ku).
27/02/2010
Kami ikut maulud nabi tapi aku ikut yang special sikit which is belia yang kana stationed belakang His Royal Highness. Kami banarnya kana suruh melakat belakang Sultan supaya urang ramai inda masuk sukahati pi directly lapas keluar padang SOAS kana serang wa spot kami ah. The whole way kami either power walk or jog supaya te keep up sama Sultan. Lapas abis semua kami mandi paluh wa. Baju lagi cara melayu so melakat lah rah badan menampakkan segala lamak-lamak and musel-musel kami. Patang kami menyanyi. Inda cool sal suaraku karau berabis.
Malam atu bejanji kan tidur rah bilik si Amin sal 3 hari beturut-turut dah tidur sama-sama. Then kami main ‘game’ kami. Siuk and anitah the reason mengapa suara ku alum baik sampai hari ane i assume. Iatah aku bising sampai satang wa AJK menyurh kami diam sal semua urang complain. Hahahahaha. Bangga ku time atu tapi kedapatan lah aku yang bising the most sal time aku eksen suruh deorang damitkan suara, suara ku ganya yang karau kan mati. Aku balik ke bilik and tidur.
28/02/2010
Kami perform untuk majlis penutup. The end. Ngalih dah ku menaip. Min, panjang ah post ku. Tapi siuk lah. At least sini memori-memori ku akan sentiasa terpahat and di ingati. Aku lagi pelupa so aku rasa lain kali baik tah aku buat blog eventhough menaip ane memakan banyak masa sal aku mau every detail yang aku rasa/ingat untuk ada.
Summary
• Aku jumpa kambar ku. Aku inda perasaan pulang yang muka kami sama tapi urang lain cakap cematu so aku layan saja.
• Aku naik pickup untuk kali ke dua. First was time mengantar coffin niniku and ia untuk dikuburkan.
• Aku mandi inda besabun untuk sehari
• Aku makan 6 meals a day
• Aku becakap sama semua guys which is biasa dah.
• aku tidur akhir memanjang
• aku cuci baju pakai tangan. Oh wait, bukan baju...sependet
• aku masuk masjid SOAS
• aku bedikir
• aku jumpa sir saiful
• aku belajar irama dikir lama
• aku dapat adik2, abang2 and kaka2 angkat baru.
The End

2 comments:

Unknown said...

Palui, panjangnyaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Anonymous said...

Hahaha, ping eh jangan diucap! Berilah encouragement supaya ia blogging selalu :D

Dino! Mana ada ku menyumpah! hahaha, macam2.. Aku bitchy saja ah, inda menyumpah :P Jgnth kau buat personal blog, bnyk disadvantagesnya hahaha.. Sini saja kau post. Detailed gile eh postmu ani, ada lagi points yang inda ku tau tu hahahah.. AND inda kau blog pasal BSP? Mau jua ku tau experiencesmu disana.